In the name of Allah

وبسایت شخصی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

پایگاه رسمی و اطلاع رسانی حجة‌السلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد

آخرین بروزرسانی در یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴:۵۳
چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
بازگشت
رئیس بانک مرکزی باید مستقل باشد / بانک مرکزی قلک دولت نیست

رئیس بانک مرکزی باید مستقل باشد / بانک مرکزی قلک دولت نیست

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی باید مستقل باشد، گفت: بانک مرکزی قلک دولت نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های آگاهی برای حماسه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد این شهرستان و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد برگزار شد.

 

ابوترابی‌فرد طی سخنانی در این نشست با اشاره به نیازها و مشکلات امروز کشور گفت: دولت و دستگاه‌های اجرایی ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کشور دارند که باید از این توانمندی‌ها به درستی بهره‌ برد.

 

وی تصریح کرد: نخستین نیاز ما در اداره دستگاه‌های اجرایی این است که این نهادها را با گفتمان انقلاب اسلامی اداره کنیم و در صورت توجه به معرفت‌شناسی انقلابی و گفتمان انقلاب اسلامی، دستگاه‌های اجرایی کشور می‌توانند ایران را به سمت قله‌های پیشرفت هدایت کنند.

 

* در بسیاری از عرصه‌ها با گفتمان انقلاب اسلامی زاویه پیدا کرده‌ایم

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه امروز در بسیاری از عرصه‌های سیاسی،‌ اجتماعی و اقتصادی دستگاه‌های اجرایی کشور با گفتمان انقلاب اسلامی زاویه پیدا کرده‌اند که این امر یکی از مهمترین چالش‌های اداره کشور است.

 

ابوترابی‌فرد ادامه داد: باید در اداره کشور رویکرد واحد داشته باشیم و به گفتمان انقلاب توجه کنیم، همانطور که در دوران هشت سال دفاع مقدس با رویکردی واحد در برابر دشمنان از میهن اسلامی خود دفاع کردیم.

 

* نباید در کارها نسبت به خرد جمعی بی‌تفاوت باشیم

 

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه امروز نیازمند بهره‌مندی از خرد جمعی برای اداره کشور هستیم، گفت: هرگز نباید به این موضوع بی‌تفاوت باشیم، چراکه عدم بهره‌مندی از خرد جمعی ما را از ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های بزرگی محروم می‌سازد.

 

ابوترابی‌فرد اذعان داشت: در دانشگاه‌ها و بدنه اجرایی کشور کارشناسان و نخبگان علمی بسیاری حضور دارند که با روحیه انقلابی آماده هرگونه خدمت به کشور هستند. دستگاه‌های اجرایی باید از پشتوانه علمی و کارشناسی به ویژه در دانشگاه‌ها برای پیشبرد امور استفاده کنند و به اعتقاد من دولت یازدهم باید بیشترین سطح ارتباط با نخبگان علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اقتصادی را داشته باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در دنیای امروز به ویژه در یک جامعه مردم‌سالار دینی نمی‌توان نظر شخصی را به دیگران تحمیل کرد، گفت: تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان در ایران باید اصلاح شود. این تصمیم‌ها باید بر اساس اصول علمی و کارشناسی بوده و نمی‌توانیم نظرات شخصی را به دیگران تحمیل کنیم و این کار در دنیای امروز پذیرفتنی نیست.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در خانه ملت یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور را وابستگی به نفت و منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: ایران اسلامی دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری است و نعمت‌های الهی بسیاری در اختیار نسل امروز قرار گرفته که باید از آنها برای توسعه کشور و امور زیربنایی به ویژه در تولید استفاده کنیم.

 

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: نظام برنامه‌ریزی کشور به ویژه در حوزه قانون‌گذاری و تنظیم و تصویب بودجه سالانه نیازمند اصلاح است و یکی از اصلی‌ترین این اصلاحات باید در نحوه صرف درآمدهای نفتی باشد. ما نباید منابع طبیعی به ویژه نفت خود را بفروشیم و خرج هزینه‌های جاری کشور کنیم.

 

وی با بیان اینکه باید درآمدهای نفتی را از دیگر درآمدهای کشور جدا کنیم، گفت: درآمد حاصل از فروش نفت باید صرف امور زیربنایی و تولید شده و به جایی برسیم که نفت استخراج‌ شده را فرآوری کرده و ارزش افزوده آن را ارتقا دهیم، چراکه با شیوه کنونی در حقیقت ما سرمایه خود را خرج می‌کنیم.

 

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: متاسفانه هنوز در حال فروش سرمایه‌‌های اصلی کشور هستیم و کشور را با هزینه‌های بسیار بالا اداره می‌کنیم که این کار هنر نیست.

 

وی ادامه داد: متاسفانه طی هشت سال گذشته هزینه‌های جاری کشور از 20 هزار میلیارد تومان به 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در حقیقت هزینه‌های جاری در این مدت پنج برابر شده است.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: این در حالی است که در این سال‌ها باید حداقل 50 درصد از درآمدهای نفتی را در صندوق توسعه ملی ذخیره و آن را در راه توسعه تولید مصرف می‌کردیم تا امروز اینگونه گرفتار نوسانات قیمت ارز نشویم. ما در این مدت درآمدهای نفتی را برای هزینه‌های جاری صرف کرده و بی‌دلیل هزینه‌های کشور را افزایش دادیم.

 

* رئیس بانک مرکزی باید مستقل باشد

 

ابوترابی‌فرد در ادامه با انتقاد از رابطه دولت با بانک مرکزی گفت: رئیس کل بانک مرکزی باید در تصمیم‌گیری‌های خود با استقلال کامل و همراه با دانش و تجربه عمل کند و باید به صورتی عمل کنیم که به سمت کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی برویم و این کار تنها با استقلال بانک مرکزی و رئیس کل آن میسر می‌شود. به طور قطع اینگونه نیست که بانک مرکزی را به عنوان قلک دولت تصور کنیم و این تصور غلط و اشتباه است.

 

وی تاکید کرد: قرار نیست رئیس کل بانک مرکزی منتظر دستورات رئیس‌جمهور بوده و هر دستوری برسد را بدون درنگ گوش کند.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بیان داشت: به طور قطع می‌توان کشور را با خرد جمعی،‌ بهره‌مندی از توان دانشگاهیان و نخبگان و بدنه اجرایی کارشناسی و بالاخره هدایت‌های مدبرانه رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی به صورتی اداره کرد که به سمت توسعه و تعالی پیشرفت گام برداریم.

 

تازه ترین اخبار