امروز جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸
صفحه نخست  |  اخبار  |  سخنرانی ها  |  خاطرات  |  عکس  |  صوت  |  فیلم  |  زندگینامه

اخبار

طراحی پلت فرم های پرجاذبه در بازار تنها راه حرکت صنعت خودروسازی است
۲ آبان ۱۳۹۳

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:تنها راه حرکت صنعت خودروسازی به سوی آینده، تکیه بر دانش و فناوری و استفاده از محصولات متنوع و طراحی پلت فرم های نو و پرجاذبه در بازار است و در این راه شرکت های خودروسازی باید هزینه های تولیدی خود را تا جایی که امکان دارد کاهش دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجه الاسلام ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از گروه خودروسازی سایپا و با حضور در جریان برگزاری همایش تجلیل از کارکنان فرزند شهید شاغل در گروه خودروسازی سایپا گفت:باید از هفته دفاع مقدس درس گرفت و برنامه های راهبردی صنعتی، اقتصادی و فرهنگی کشور را با الهام از آموزه های دفاع مقدس تعقیب و پیگیری کنیم واگر این نگاه شکل گیرد، ما افق بلندی را در همه زمینه ها در پیش رو خواهیم داشت

 

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی  افزود: در ادبیات اقتصادی امروز جهان واژه ای را تعریف می کنند با عنوان مصیبت منابع طبیعی و در مورد کشورهای تولیدکننده نفت، مصیبت نفت می گویند. متأسفانه سرمایه گذاران قدر نفت، گاز و دیگر مواهب طبیعی که خداوند در اختیار ملت ها قرار داده است نمی دانند. به دلیل سوء مدیریت، مبدل می شوند به مصیبت کشورهای دارای این منابع و مسیر رشد و حرکت آنها را با چالش مواجه می کند؛ متأسفانه ایران نیز از قربانیان این مصیبت است و امروز نیز آن را می توان لمس کرد.

 

نایب رئیس مجلس در تشریح سخنان خود گفت: مصیبت از آنجا شروع می شود که درآمد حاصل از فروش سرمایه در کشور ما سرمایه نفت، به عنوان یک رانت بزرگ در اختیار دولت قرار می گیرد و این رانت، راه را برای چالش های جدی در اقتصاد و مدیریت کشور هموار می کند. در صورتی که اگر این رانت به یک معنا در اختیار ملت قرار گیرد و به عنوان موتور حرکت اقتصاد به کار گرفته شود، تبدیل به یک عامل پیشرفت می شود.

 

وی گفت: در میان کشورهای معاصر امروز در کشور نروژ درآمد حاصل از فروش نفت به هیچ وجه در اختیار دولت قرار نمی گیرد و سیستم اجرایی کاملا منابع حاصل از آن را به عنوان موتور حرکت اقتصاد، خلق دانش و پرورش نیروهای کارآزموده به کار می گیرد؛ لذا از کشورهایی که از مصیبت نفت رنج می برند، این کشور نمی باشد.

 

ابوترابی فرد با بیان اینکه  درآمد های نفتی برای دولت ایجاد رانت می کند و دولت را به هدف اصلی عوامل رانت جو تبدیل می کند، گفت: عوامل رانت جو که در هر جامعه و هر کشوری هستند با مشاهده رانت بزرگ در اختیار دولت، دولت را هدف می گیرند و مجموعه اجرایی به هدف رانت جویان تبدیل می شوند. آنها فرصت های کسب منفعت را در نظام بازار تغییر می دهند یعنی فرصت کسب منفعت به جای حرکت به سمت تولید به سمت استفاده از این رانت بزرگ هدایت می شود و در نتیجه فعالان اقتصادی که باید در عرصه تولید از ظرفیت خود بهره بگیرند به سوی استفاده از این رانت بزرگ هدایت می شوند.

  

 

نائب رئیس مجلس گفت: آسیب دوم این است که اگر درآمد حاصل از نفت برای اداره کشور قرار گیرد و دستگاه اجرایی با این منابع توانست خود را اداره کند ،نتیجه آن استقلال دولت از اقتصاد داخلی خواهد بود و در این وضعیت اگر اقتصاد داخلی با چالش های متراکم و انباشته شده روبرو شد و تولید به چالش کشیده شد؛ این اتفاق دغدغه دولت نیست. دولت منابع مورد نیاز را از طریق فروش نفت و رانت حاصل از منابع طبیعی تامین می کند که خود یکی از آسیب های اقتصاد ملی است. درکشورهای توسعه یافته که دولت ها برای ارائه خدمت باید بنگاه های اقتصادی فعال داشته باشند و با درآمد مالیاتی مشروع امکان اداره کشور را فراهم بیاورند، نبض دولت با نبض تولید می تپد.

 

وی در ادامه گفت: در این کشورها،هر گاه این نبض با چالش و مشکل روبرو شود؛ دولت به شناسایی مشکلات و رفع چالش های پیش روی اقدام می کند اما در اقتصادهای متکی بر قواعد طبیعی و اقتصادهای نفتی کاملا نقطه مقابل موضوع است. گاهی بنگاههای اقتصادی دارای مشکل با تزریق درآمدهای نفتی در مشکلات خود در جا می زنند و بر مشکلات آنها افزوده می شود و ما در عرصه اقتصاد و تولید کشور این موضوع را از نزدیک لمس می کنیم.

 

ابوترابی ادامه داد: در کشورهایی که رانت بزرگ در اختیار دولت برای اداره کشور قرار گیرد دولت خود را متولی توسعه کشور می داند. توهم اینکه توسعه کشور ابزار دست دولت است؛ دولت های رانتی را به متولی توسعه کشور تبدیل می کنند و یکی از عوامل رکود و عدم شکل گیری اقتصاد بزرگ وکارا در کشورهای نفتی است.

 

نائب رئیس مجلس تاکید کرد: دولت ها متولی توسعه کشور نیستند و بنگاههای اقتصادی بزرگ هم در جهان با این نگاه شکل گرفته است.  اگر امروز انقلاب پیروز می شد و ما دانش امروز را داشتیم شاید حتی یک بنگاه اقتصادی خصوصی را هم دولتی نمی کردیم و هرگز شعار دولتی شدن نمی دادیم. پرونده بنگاههایی که دولتی شدن را بررسی کنید.

 

وی گفت: قدرت بزرگ اقتصادی دولتی، قدرت اجرایی همه عرصه ها را در اختیار دارد و می خواهد توسعه اقتصادی کشور را هدایت کند و علاوه بر آن می خواهد عامل توسعه سیاسی هم باشد که نتیجه آن را امروز می بینیم که پس از 35سال و تزریق منابع عظیم حاصل از فروش نفت، نتوانستیم از درآمدهای صحیح مالیاتی کشور را اداره کنیم.

 

 ابوترابی گفت: یکی از عوامل مهم مشکل امروز ما دراقتصاد، صنعت و تولید همین است، دست اندازی دولت به عوامل موثر در عرضه و تقاضا و بر هم زدن  این نظام که صنعت خودروسازی هم از این مشکل مستثنی نبوده است اگر امروز نمی توانیم با خودروسازان جهان رقابت کنیم به همین اصل باز میشود.

 

نایب رئیس مجلس در اشاره به هزنیه های دولتی گفت: یکی از مشکلات دولت های رانت نفتی موجب افزایش مخارج و هزینه های دولت است. هزینه جاری کشور در سال 1384 حدود 25 هزار میلیارد تومان بوده است و در سال 1392 این رقم به 120 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. از ملت ایران نظرسنجی صورت گیرد با افزایش حیرت انگیز هزینه های کشور چقدر شاهد رضایتمندی مردم و ارائه خدمات بیشتر بوده ایم؟ این منابع با استفاده از رانت نفت تامین شده است.

 

وی گفت: راهی جز این نداریم که رابطه دولت و هزینه های جاری و عمرانی کشور را از درآمدهای فروش نفت و حتی فرآورده های طبیعی قطع کنیم. باید با حمایت از تولید ، فراهم آوردن بستر رشد اقتصاد کشور به معنای کلمه امکان رشد و توسعه کشور را فراهم کنیم و مطمئن باشید هر قدمی در این راه در کنترل و مدیریت تورم موثر خواهد بود.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید به تولید توجه جدی صورت گیرد، البته در تولید هم صنعت جایگاه ویژه ای دارد و قطعا خودروسازی از مهمترین حوزه های آن می باشد.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای نعمت زاده را به  عنوان پدر پتروشیمی ایران می توان نام برد ، زمانی که ایشان مدیریت پتروشیمی ایران را عهده دار شدند درآمد حاصل از فروش پتروشیمی ایران افزایش چشمگیری پیدا کرد اما متاسفانه در سال 92 به دلایلی کاهش پیدا کرد. از تولیدات گاز کشور، روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز مصرف می کنیم که 7 درصد آن در پتروشیمی مصرف می شود و 80 درصد مورد استفاده خانوارها قرار می گیرد ما می توانیم 50 درصد کاهش مصرف گاز در خانوارها داشته باشیم اگر این کار انجام شود انقلاب عظیمی در تولید صورت خواهد گرفت و چه اشتغال و چه انقلاب عظیمی صورت خواهد گرفت و اگر همه کشورهای دنیا برای تحریم ایران جمع شوند می توانیم محصولات خودمان را صادر کنیم.

 

وی گفت: امیدوارم که صنعت خودروسازی با یک نقشه راه صحیح همانطور که آقای وزیر شخصا اشاره نمودند.  نقشه صنعت خودروسازی کشور را تا سال 1404 تالیف کرده ایم و صادرات نزدیک به یک سوم را که کاری دشوار است با ظرفیت های ملی و براوردن امکانات پیش بینی کردیم. قطعا می توان به این افق دست یافت با صنعت مبتنی بر دانش و نوآوری علمی.

 

ابوترابی فرد تصریح کرد:امروز کشورهای پیشگام در عرصه صنعت دانش خود را می فروشند نوآوری های علمی خود را می فروشند که در فرم های نو و پرجاذبه بازار در اختیار آنها قرار دارد، ما اگر می خواهیم در جایگاهی مناسب قرار بگیریم باید هزینه های تولید را به حداکثر ممکن کاهش بدهیم و ما برای تولید با  کیفیت هر چه بالاتر و هزینه کمتر با نوآوری بالاتری هموار کنیم.

 

ابوترابی فرد تصریح کرد:تنها راه حرکت صنعت خودروسازی به سوی آینده، تکیه بر دانش و فناوری و استفاده از محصولات متنوع و طراحی پلت فرم های نو و پرجاذبه در بازار است و در این راه شرکت های خودروسازی باید هزینه های تولیدی خود را تا جایی که امکان دارد کاهش دهند تا این درآمدها به سمت تولید هدایت شود.

 

 

 

درخواست وزیر صنعت از نمایندگان مجلس

 

در ادامه این مراسم ،وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توجه جدی نمایندگان مجلس به صنعت خودرو شده و اظهار کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس در کنار توجه به بحث قیمت‌گذاری خودرو، اهتمام جدی به حوزه تولید کشور داشته باشند و برای خروج خودروسازی از زیان‌دهی تلاش کنند.

 

نعمت زاده ادامه داد: نتظار ما این است که همگان ضرورت حمایت از خودروسازی را بیشتر درک کرده و برای افزایش توانمندی‌های این حوزه در زمینه توسعه و تحقیقات صنعتی همکاری کنند.

 

عمت‌زاده با اشاره به تلاش خودروسازان برای تولید محصولات خود با استاندارد یورو 4، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این زمینه نتایج قابل قبولی حاصل شده و در حالی‌که هنوز سوخت یورو 4 به طور کامل در سراسر کشور وجود ندارد، تمامی خودروهای تولیدی شرکت‌های داخلی با این استاندارد تولید و عرضه می‌شوند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به برگزاری مستمر جلسات شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، افزود: از آن جایی که اهمیت صنعت خودروسازی را نمی‌توان نادیده گرفت، تلاش کرده‌ایم با برگزاری این جلسات زمینه هماهنگی بیشتر را برای حمایت از این صنعت فراهم کنیم.

 

وی اعتلای صنعت خودرو را یکی از راهکارهای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: تولید روزافزون خودرو و توجه به صادرات در این بخش یکی از مهمترین راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،خط تولید انبوه سراتو در گروه خودروسازی سایپا با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.

 

برچسب ها:
10خودرو
2سایپا
7صنعت
12فناوری
9بازار
125اقتصاد
21نفت
4خودروسازی
ارتباط سریع نظرسنجی خبرنامه

مهمترین اولویت رییس جمهور آینده باید کدام گزینه باشد؟

- اقتصادی
- سیاست خارجی
- فرهنگی
- اجتماعی

موارد مورد نظر را انتخاب کنید

خاطرات
سخنرانی
اخبار
چندرسانه‌ای

ثبت نام

اخبار | سخنرانی ها | خاطرات | عکس | صوت | فیلم | زندگینامه
All Rights Reserved by Abutorabi.ir 2020 © Deyhim