In the name of Allah

وبسایت شخصی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

پایگاه رسمی و اطلاع رسانی حجة‌السلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد

آخرین بروزرسانی در یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴:۵۳
شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
بازگشت
شایسته سالاری تنها راه مقابله با فساد اداری است

شایسته سالاری تنها راه مقابله با فساد اداری است

عضو جامعه‌ی روحانیت مبارز وحدت شکنی را حاصل هوای نفس دانست و گفت: تأکید بر وحدت شیعیان و اهل تسنن از آموزه‌های اسلام است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حجت الاسلام ابوترابی، وی صبح امروز، در جمع روحانیون و طلاب حوزه‌ی علمیه‌ی بندرعباس با اشاره به نقش بی‌بدیل انبیاء در ایجاد تحولات اجتماعی گفت: بر اساس آموزه‌های قرآن پیامبران اسلام نه تنها با سخن بلکه در زندگی و سلوک اجتماعی مبشر و منذر بوده‌اند و رفتار آنها جامعه را امیدوار به رحمت خدای متعال کرده است.

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به اینکه انبیاء الهی بیم و امید را در بالاترین سطح مورد توجه قرار می داده‌اند افزود: بنابراین انبیاء الهی در سخت‌ترین شرایط زندگی هیچگاه از یاد خدا غافل نشده‌اند.

وی گفت: روحانیون و همه‌ی کسانی که در صدد ادامه‌ی راه آنها هستند، باید به سلاح تحصیل دانش و تهذیب نفس مجهز شوند.

عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا با بیان اینکه قرآن انذار و تبشیر را کنار هم قرار داده است، اظهار داشت: انبیاء برای سامان دادن به حکومت و نظام سیاسی مأموریت یافته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه‌ی پیامبران در نظام سیاسی رفع اختلاف و حفظ وحدت بوده است، اضافه کرد: این دقیقا راهی است که ما باید در جامعه بپیماییم و در واقع آنجا که معارف قرآن پیاده شود، بالاترین سطح وحدت ایجاد می‌شود.

عضو جامعه‌ی روحانیت مبارز وحدت شکنی را حاصل هوای نفس دانست و گفت: تأکید بر وحدت شیعیان و اهل تسنن از آموزه‌های اسلام است.

وی با تأکید بر حفظ وحدت در جامعه یادآور شد: بنده معتقدم رشد علمی. اخلاقی و فکر در جامعه‌ی اسلامی در گرو تقویت علمی و اخلاقی و استحکام حوزه‌های علمیه است زیرا انقلاب اسلامی ایران از دل این نهاد جوشیده است.

ابوترابی با اشاره به اینکه رشد و توسعه‌ی علمی و فرهنگی، ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی و تبدیل شدن ایران به یک کشور مقتدر از دستاوردهای مدیریت دینی است ادامه داد: باید با بهره‌گیری از اصول و مبانی مدیریت مبتنی بر اخلاق و علم و با شعار پاک باش و خدمتگذار در بالاترین سطح ممکن خدمت کنیم و جامعه را به یک جامعه‌ی دینی مرفه تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه نباید در یک نظام اسلامی فقر و ناامنی باشد به سرمایه‌های اقتصادی استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: مزیت دسترسی به آبهای آزاد می‌تواند اقتصاد این منطقه را متحول کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر مدیریت مبتنی بر عقلانیت، علم، اخلاق و شایسته‌سالاری اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا گفتمان نظام را به گفتمان دستگاه اجرایی تبدیل کنیم و در این راه از تمام ضرفیت‌ها و سرمایه‌ها بهره ببریم.

ابوترابی در خصوص این سؤال که اصول‌گرایان چگونه در انتخابات به وحدت خواهند رسید، خاطرنشان کرد: اجماع کامل بستگی دارد به اینکه با چه عرصه‌ای در انتخابات روبرو باشیم، اگر با عرصه‌ی رقابتی سخت مواجه شویم راه برای رسیدن به اجماع کامل اصول‌گرایان فراهم می‌شود. اما اگر سطح رقابت متفاوت باشد، باید به گونه‌ای دیگر عمل کرد.

وی ملاک نظر جامعتین را درباره‌ی انتخابات خلق حماسه‌ی سیاسی، مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح دانست.

عضو هیئت حل اختلاف قوا در خصوص گفتمان مطلوب دستگاه اجرایی اشاره کرد: تجربه‌ی حضور بنده در مجلس و آشنایی با جریانات سیاسی انقلاب از اواسط دهه‌ی ۴۰ نشان داده است که گفتمان دولت و نظام در عرصه‌های فرهنگ، سیاست، اقتصاد و مدیریت باید واحد باشد.

وی همچنین همدلی، تفاهم و هماهنگی بین قوا را ضروری دانست و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: نباید هیچ تصمیمی بدون پشتوانه‌ی کارشناسی و علمی اتخاذ شود و این مسئله باید به سیاست قطعی دستگاه اجرایی بدل شود.

نامزد یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، با تأکید بر مدیریت مبتنی بر اخلاق و تقوا در همه‌ی عرصه‌ها تصریح کرد: بی‌انضباطی مالی، کسری بودجه، افزایش نرخ تورم و نقدینگی، افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت و بزرگ شدن دولت از عوامل بوجود آورنده‌ی فعلی اقتصادی است.

وی در توضیح این موارد اضافه کرد: متأسفانه افزایش نقدینگی به سمت تولید پیش نرفته است و در نتیجه رکود تورمی را رقم زده است.

ابوترابی با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی گفت: با اصلاح بودجه می‌توان وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی را کاهش داد و درآمد حاصل از فروش نفت و گاز را به صندوق توسعه‌ی ملی منتقل کرد.

وی اقتصاد برتر را  مبتنی بر نوآوری علمی دانست و از اقتصاد مبتنی بر مواهب الهی انتقاد کرد.

نائب رئیس مجلس با تأکید بر شایسته‌سالاری به عنوان یکی از راه‌بردهای دستگاه اجرایی گفت: اگر اراده‌ی دولت بر شایسته‌سالاری صادقانه باشد مجلس قطعاً با دولت همراهی خواهد کرد.

وی با اشاره به بیانات رهبری، مبنی بر لزوم توجه به شایسته‌سالاری و پرهیز از انتصابات سیاسی، تصریح کرد، اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی شایسته‌سالاری را راه‌کار اصلی برای مبارزه با فساد اداری دانست و گفت: هر قدر افراد شایسته و پاکدست و معتقد به عدالت را در مسئولیت‌های کلیدی قرار دهیم، فساد اداری کاهش می‌یابد.

عضو جامعه‌ی روحانیت مبارز، همچنین با اشاره به لزوم متناسب شدن دولت با وظایف حاکمیتی اش، دخالت دولت در عرصه‌های تصدی‌گری را زمینه‌ساز فساد دانست و بر ضرورت شکل‌گیری دولت الکترونیک تأکید کرد.

ابوترابی ارتقاء وحدت،افزایش اقتدار سیاسی و اقتصادی، افزایش سطح رضایت عمومی، دیپلماسی فعال در عرصه‌ی جهانی و به چالش کشیدن گفتمان یک جانبه‌ی آمریکا را از عوامل افزایش سطح کارآمدی و استحکام نظام دانست.

گفتنی است این نشست پرسش و پاسخ، با حضور ابوترابی در جمع علمای اهل تسنن و گفتگو با آنها پایان پذیرفت.

تازه ترین اخبار