In the name of Allah

وبسایت شخصی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

پایگاه رسمی و اطلاع رسانی حجة‌السلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد

آخرین بروزرسانی در یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴:۵۳
چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲
بازگشت
حمایت از بازار سرمایه؛ تصمیم راهبردی مجلس

حمایت از بازار سرمایه؛ تصمیم راهبردی مجلس

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه، تصمیم راهبردی مجلس است گفت: براساس گزارش سازمان خصوصی سازی حدود 75 درصد شرکت های دولتی وارد بورس شده اند و سهام خود را در تابلو بورس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجه الاسلام ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در بازدید از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ،گفت: با توجه به روند صعودی بازار سرمایه در سالهای اخیر باید تلاش کرد این رشد ادامه یابد و نقدینگی‌های  دست مردم را به بازار سرمایه هدایت کند تا با این کار بخش تولید کشور تقویت شود.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر مجلس شورای اسلامی، گفت: داشتن ثروت در منطق اقتصادی قرآن امر سیاهی نیست، ثروت فی النفسه نه بار منفی دارد و نه بار مثبت و اگر ثروت در مسیر صحیح به کار گرفته شود و به آخرت توجه شود، بدست آوردن آن یک عمل صالح است و قرآن این موضوع را می‌پسندد،اما نباید اجازه داد از ثروت در جهت غیر صحیح استفاده شود که در این صورت این موضوع به فساد اقتصادی منجر خواهد شد.

 

عضو کمیسیون شوراها در مجلس ادامه داد: هدایت 130 هزار میلیارد تومان نقدینگی در طول چند ماه گذشته به بورس و فرابورس حکایت از این دارد که این بازار ظرفیت جذب نقدینگی را دارد و تقویت آن می تواند مانع از رونق بازارهای کاذب و دلالی طلا، ارز و مسکن ‌شود.

 

ابوترابی فرد ادامه داد:  با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه می‌توان علاوه بر تقویت بخش تولید، زمینه افزایش تولید ناخالص داخلی را نیز فراهم کرد.

 

وی گفت: مجلس  حمایت از بازار سرمایه را یکی از اهداف استراتژیک می‌داند و هر اقدام صحیحی را برای تقویت بازار سرمایه انجام خواهد داد تا این مهم به تولید ثروت و کاهش فاصله طبقاتی منتهی شود.

 

ابوترابی فرد افزود: مجلس دغدغه‌های مسئولین بورس، کارشناسان و فعالان این بازار را درک می‌کند و سعی دارد تا با تصمیمات کارشناسی بازار سرمایه را تقویت کنند.

 

وی اظهارداشت: در حال حاضر صدها شرکت در بورس فعال هستند که باید تعداد آنها افزایش یابد.

 

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی  گفت: با وجودی که سازمان خصوصی سازی 75 درصد از واگذاری‌های شرکتهای مشمول اصل 44 قانون اساسی را از طریق بورس انجام داده است اما به 25درصدی که خارج از بورس واگذار شده منتقد هستیم.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: باید سهام تمام شرکتهای دولتی به صورت شفاف در بورس ارائه  تا از فساد در این بازار جلوگیری شود، از فعالان اقتصادی و مسئولان بورس انتظار داریم به نحوی برنامه ریزی کنند که مردم با اطمینان به خرید سهام اقدام کنند و از این موضوع آسیب نبینند و همچنین نباید اجازه داد که دلالان شرکت خاص مورد نظر خود را وارد تابلوی بورس و از این راه سواستفاده کنند.

 

وی ادامه داد: باید مسئولان و فعالان بورس کشور سعی کنند از افت شدید قیمت‌ها با برنامه‌ریزی مشخص اقتصادی جلوگیری کنند.

 

ابوترابی فرد گفت: باید توجه داشت در ایران با رشد شدید نرخ تورم، ارزش سرمایه‌های ثابت افزایش می‌یابد که این موضوع به افزایش شاخص بورس منتهی می‌شود البته نباید فراموش کرد که افزایش شاخص‌ بازار سرمایه صرفا به  معنی رشد تولید ناخالص داخلی است، بنابراین مسئولان بازار سرمایه با اعمال مدیریت صحیح سعی کنند که با استفاده از بورس و فرابورس نقدینگی‌ را به سمت تولید و رشد تولید ناخالص داخلی سوق دهند و منابع حاصل از فروش سهام در فرابورس را به سرمایه گذاری‌های جدید هدایت کنند.

 

وی ادامه داد: نکته مهم این است که علاوه بر بزرگ شدن حجم مبادلات بورس، باید رشد تولید ناخالص داخلی نیز مورد توجه قرار گیرد و در بازار بورس باید عرضه و تقاضای واقعی ، قیمت سهام را تعیین کند.

 

ابوترابی فرد افزود: نکته دیگر این است که باید با وضع قوانین علمی و پایدار از تصمیم‌های اقتصادی ناپایدار که به بازارها ضربه می‌زند جلوگیری کرد و با این مهم زمینه ارتقای بازار بورس و رونق کسب و کار را فراهم کرد.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که از دغدغه‌های مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی است، افزود: فعالان بازار بورس باید به گزارش نهایی کمیسیون تلفیق توجه کنند در این گزارش کمیته تخصصی کمیسیون تلفیق سعی کرد به دغدغه‌های فعالان بازار بورس توجه کند البته این طبیعی است که نظرات کارشناسی نمایندگان در زمینه  تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها متفاوت است.

 

وی گفت: البته مصوبه نهایی مجلس در حوزه پتروشیمی و قیمت خوراک این واحدها در راستای حفظ توجیه اقتصادی بنگاهها خواهد بود و کارگروه اقتصادی بر روی این موضوع کار خواهد کرد و امیدوارم خروجی این تصمیمات مجلس به تقویت اقتصاد و تولید منتهی شود.

 

ابوترابی فرد گفت: باید توجه داشت کشوری مثل ژاپن مواد اولیه خود را نمی‌فروشد بلکه تکنیک و دانش را صادر می کند بنابراین برای رقابت در عرصه جهانی باید سعی کرد که با ارتقای فن آوری‌های بنگاههای تولیدی از ظرفیت‌های موجود و مواد خام و معدنی با بالاترین بهره وری استفاده کرد.

 

وی ادامه داد: اجرای درست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و تخصیص حداقل 30 درصد از منابع حاصل از اجرای هدفمندی به تولید گام مهمی  در راستای حمایت از این بخش است.

 

ابوترابی فرد تصریح کرد: در حال حاضر ایران یک قدرت برتر سیاسی در جهان است و امیدوارم با تلاش فعالان اقتصادی و تقویت بازار سرمایه ایران جزء قدرت‌های اقتصادی برتر دنیا نیز شود و اینکه عنوان می شود ایران براساس گزارش فدراسیون جهانی بورس در موضوع افزایش حجم مبادلات بازار سرمایه جزء دو کشور اول دنیا در سه سال اخیر بوده، موفقیت خوبی است که امیدوارم این موضوع با افزایش تولید ناخالص داخلی همراه شود.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنابر گزارشی که مسئولان بورس اعلام کرده اند در حال حاضر حدود هفت میلیون سهام دار با کد اقتصادی مشخص در کشور وجود دارد این در حالی است که کشور ترکیه یک هفتم ایران سهام دار دارد که این امر حکایت از پیشرفت بازار سرمایه است بنابراین از مسئولان و فعالان اقتصادی بازار بورس تشکر می کنیم و امیدوارم در راستای تقویت بازار بورس و تولید تلاش مضاعف داشته باشند.

 

افزایش سهامداران بازار سرمایه به 50 میلیون با آزاد سازی سهام عدالت

 

علی صالح آبادیرییس سازمان بورس و اوراق بهادارنیز در با تاکید بر اینکه آزادسازی سهام عدالت نیاز به فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی دارد، افزود: با آزادسازی سهام عدالت تعداد سهامداران بازار سرمایه به 50 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

 

وی ادامه داد:در صورتی که بخواهیم از سهامداران این بازار صیانت کنیم باید به پایداری و ثبات در بازار سرمایه توجه ویژه شود.

 

لازم به ذکر است در ابتدای این مراسم علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر نیز گزارشی از فعالیت های این سازمان و بازار بورس کشور ارائه کرد وهمچنین حسن قالیباف  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ضمن ارائه گزارش از سازمان متبوع به  پیشرفت بازار بورس در سطح جهانی و موضوع تقوینت معاملات آن لاین اشاره کرد و دغدغه های خود را مطرح کرد.

 

گفتنی است در این مراسم چند تن از فعالان اقتصادی در حوزه بورس مشکلات و خواسته های خود را مطرح کردند

تازه ترین اخبار